
Relacja mistrz i uczeń, czyli źródło wzajemnej inspiracji. Uniwersytet w Białymstoku zaprasza do udziału w programie tutorskim
Uniwersytet w Białymstoku wychodzi naprzeciw młodzieży i jej naukowym zainteresowaniom. Uczelnia rozpoczyna właśnie program tutorski skierowany do najzdolniejszych uczniów z północno-wschodniej Polski. Jest to pierwsza edycja projektu realizowana przez UwB.
Uniwersytet w Białymstoku zaprasza w swoje edukacyjne progi
Na potrzeby najzdolniejszych uczniów otwiera się Uniwersytet w Białymstoku. Uczelnia uruchamia program tutorski skierowany do licealistów z województwa podlaskiego. Pilotażowa edycja projektu odbywa się pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Z oferty białostockiej szkoły będzie mogło skorzystać ok. 40 uczniów.
Głównym założeniem projektu jest rozwój pasji naukowo-badawczych młodych ludzi oraz wspieranie ich rozwoju osobistego. Inicjatorzy chcą zwrócić szczególną uwagę na doskonalenie wśród uczniów umiejętności z zakresu asertywności, w tym obrony własnego zdania. Położą również nacisk na poznanie technik autoprezentacji i naukę wystąpień publicznych.
Na zainteresowanych projektem czekają twórcze spotkania z naukowcami, podczas których będą mieli szansę realizować autorskie pomysły badawcze. Zostanie dla nich udostępniony również uniwersytecki sprzęt dydaktyczny oraz biblioteka. Będzie to bez wątpienia niepowtarzalna okazja do bezpośredniego poznania akademickiego świata.
Wśród tutorów, którzy posłużą swoim naukowym autorytetem znajdą się przedstawiciele
7 wydziałów: prawa, fizyki, nauk o edukacji, biologii, filologicznego oraz instytutu socjologii. Pod skrzydła każdego z mentorów będzie mogło trafić maksymalnie dwóch podopiecznych. Ograniczona do minimum liczba uczniów pozwoli jeszcze bardziej skupić uwagę na budowaniu relacji w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi.
Rekrutacja do projektu rozpocznie się 21 listopada i potrwa do końca miesiąca. Podzielono ją na dwa etapy: przygotowanie listu motywacyjnego oraz rozmowa kwalifikacyjna. Program wystartuje już w grudniu, a zakończy się w maju. Efekty swojej pracy uczestnicy podsumują wiosną podczas uczelnianego Forum Tutoringu.
Czym właściwie jest tutoring?
Tutoring to nowoczesna forma edukacji spersonalizowanej, polegająca na bezpośrednim spotkaniu nauczyciela z uczniem. Metoda uwzględnia wszystkie aspekty rozwoju człowieka: intelektualny, duchowy, emocjonalny i fizyczny. Skupia się przede wszystkim na mocnych stronach podopiecznego, uwydatniając to, co w nim najlepsze i odkrywając to, co jeszcze nieznane. Na polskim rynku edukacyjnym ten system kształcenia dopiero się rozwija, ale ma już coraz więcej zwolenników.
Najważniejszym celem tutoringu jest odkrywanie i wspieranie talentów, a także rozwijanie zainteresowań i aspiracji młodych ludzi wkraczających w dorosłość. To także kształtowanie charakteru i budowanie dojrzałości. To w końcu nauka podejmowania mądrych wyborów – zarówno życiowych, jak i zawodowych. Kluczowa w tym procesie okazuje się pomoc
w odkrywaniu potencjału, a następnie jego świadome rozwijanie i wykorzystywanie w życiu codziennym. Indywidualne spotkania mistrza i ucznia dają ponadto szansę do wzajemnej inspiracji i jeszcze pełniejszego wzrostu naukowego oraz duchowego obu stron.
Uniwersytet dla szkół
Uniwersytet w Białymstoku jest największą uczelnią publiczną w regionie. Organizuje wiele inicjatyw i przedsięwzięć skierowanych do młodych ludzi. Wśród nich jest m.in. akcja „Studiuj z UwB”, w ramach której przedstawiciele uczelni goszczą z wykładami i warsztatami w zaprzyjaźnionych szkołach z regionu. Uczelnia udostępniła również stronę internetową „Uniwersytet dla szkół” z aktualną ofertą zajęć i innych atrakcji dydaktycznych dla młodzieży.
Szczegóły dotyczące projektów Uniwersytetu w Białymstoku dostępne są na stronie internetowej uczelni.